onsdag 24 augusti 2016

Äggkartonger, skyltar och Rabelais


Och sommarvärmen har återvänt och varmare lär det bli om man ska tro SMHI. Annars tycker jag nog att det varit en ganska dräglig sommar det här året. Slår mig ned och tar ett bloss i Rörsjöparken. Känner mig som en baglady. Förmodligen för att jag har två stora påsar med tomma äggkartonger med mig och en (synnerligen trevlig) baglady på bänken bredvid - hay hay. Går ner till Värnhemstorget. Sätter mig på plattan för att invänta vännen som ska ha äggkartongerna, han försöker sig på småskalig äggproduktion men räven har redan tagit de flesta hönorna. Vännen är sen men det gör inget. Det är lite kul att se på när de monterar ner den stora, fula, röda reklamlådan som det står entré på, från taket mitt i mot. Grunkan fick faktiskt Malmö Stads skyltpris 2009, ett förbaskat fånigt pris och f.ö. skulle vilket litet barn  som helst kunna komma på en bättre idé i ett nafs. Den lytte linkar förbi och slår sig ned en bit bort för att språka med den enarmade, han har avancerat (eller man kanske ska säga degraderat) från krycka till rollator, det ser lite mer bekvämt ut och han har slagit ner på takten. Vännen dyker upp och tur är väl det, börjar känna mig lite dum som sitter och tittar på nedmontering av en skylt, nästa steg är väl att stå och dumgli på byggarbetsplatser. Vännen blir glad för äggkartongerna och bjuder på lunch. Sen skils vi åt, han hem till hönsen (om det nu finns några kvar) och jag nedför Östra Förstadsgatan. Mer skyltbestyr, Go Go Grill monterar upp sin skylt till deras nya hak - jag stannar inte och tittar på. Inom Stadsmissionens secondhand som har sommarrea, d.v.s. 50% på allt, så för en gångs skull tar jag en noggrann titt på böcker och cd´s. Har tur. Hittar en inbunden utgåva från Atlantis av Rabelais "Den store Gargantuas förskräckliga leverne" med illustrationer av Doré, helt oläst verkar den vara också. I cd-hyllan hittar jag Johnny Cash´s "American V" och Nick Cave´s "The Boatman´s Call" och efter ytterligare lite letande även "Cornelis Bästa", men fodralet visar sig vara tomt. Summa kardemumma - en bra dag. Jag blev av med de förbannade äggkartongerna som stått och skräpat, fick en gratis lunch och lite musik och litteratur med mig hem.