torsdag 25 augusti 2016

En femma hit och en femma dit - det blir en tia det


Högsommarvärmen och sol, och sol lär ju vara nyttigt så det blir en längre promenad. Nobelvägen, Celsiusgatan där bostadsbyggandet på min vänstra sida går i rask takt och till höger, i koloniområdet, är idyllen och grönskan som mest prunkande, en stark kontrast. Svänger ner på Zenithgatan som jag vanligtvis undviker då den är så jävla tråkig. Viker in på Grangatan som också är tråkig, men blir glad när jag ser att lejongapfröna jag slängde vid parkeringsautomaten i höstas tatt sig till ett par fina plantor, cerise och vita. Kryssar genom krimskramset på Värnhemstorget. Pilgatan, Fredsgatan, Fredriksbergsgatan. Slinker återigen in på Stadsmissionen i hopp om ytterligare fynd, vilket jag eventuellt också gör - Pia Tafdrup´s första roman "Ge Sig Hän", kan väl vara värt en femma.


Vidare ut på Drottninggatan där jag sådde en stockros i förefjol och som nu börjar bli riktigt stor - tillfredställande. I vägrenen står en liten planta som påminner om blåkrage men som är lite mer violett i färgen. Vet inte vad den heter men är ganska säker på att det inte är jag som sått den. Fortsätter längs kanalen, Paulibron och Norregatan. På Östra Tullgatan, också vid en parkeringsautomat där jag slängt lite fröer står, står även här ett par fint blommande lejongapsplantor. Kul att det gett lite utdelning iallafall, annars är kommunen och fastighetsförvaltare ganska nitiska med att "rensa". Mot Värnhem igen.


Killen i kassan på thaihaket Tanjong sitter som vanligt bakom sin dator och petar sig i näsan. Under alla år som stället funnits har jag aldrig någonsin sett en endaste kund där. Den vietnamesiska restaurangen "Trong Dong", lite längre upp mot torget, har som sagt slagit igen och lika bra är väl det. Inget vidare käk men namnet var ju skojigt. Nu har där öppnat en syrisk restaurang - "AYAM DIMASHQ", som verkar vara ganska välbesökt. Slinker in och kollar menyn, den ser aptitlig och prisvärd ut, dessutom har de lite bord och stolar på trottoaren och det berikar ju alltid miljön. Var för tillfället inte särskilt hungrig men ska testa deras mat i det snaraste. Ikväll får det bli något med bacon istället, för dagen en femma paketen på Hemköp.