söndag 28 augusti 2016

Regn - sol - regn


Vaknar klockan tolv efter sex timmars sömn, alldeles utmärkt, känner mig utvilad. Frukost - kaffe, ägg och text-tv. Också är det söndag, den mest kravlösa dagen i veckan. Det har tydligen varit ruskväder och åska under den tidiga morgonen men nu lyser solen. Beger mig mot loppisen på Drottningtorget, mest för att ha ett mål för promenaden. Östra Förstadsgatan, alltid Östra Förstadsgatan. Mycket folk på alla matställen. Kompositören stapplar ut från El Patio, han har väl fått sig dagens första välbehövliga öl i närmsta vattenhål, har lagt märke till att han bor i det fula gröna huset i kv. Nils, vilket även den enarmade verkar göra. Maken till ful fasad får man leta efter.


Kommer fram till Drottningtorget men inte fan är där någon loppis, torget är helt tomt. Visst fan! Det var ju regn och rusk i morse och då vill man knappast stå ute och sälja eller köpa lump. Glädjande nog ser jag att en av mina små stockrosplanter från höstsådden, utanför den Libanesiska restaurangen Occo, tagit sig fint och kan nog bli riktigt ståtlig till nästa år om den får stå kvar. För övrigt har jag hört att Restaurang Occo ska ha bra käk, har inte ätit där själv. Men deras fasad är däremot inte särskilt bra, nästan lika ful som kv. Nils och ser mer ut som ett Libanesiskt fängelse än en restaurang. Vänder på klacken och tar amma gamla Östra Förstadsgata tillbaks. En sjaskig man, överdrivit påbyltad, sextio plus, parkerar "sin" cykel utanför Netto. Ur cykelkorgen tar han upp en plastpåse, ur plastpåsen tar han upp en bultasax på ca. sextio cm., bultsaxen läggs tillbaks i cykelkorgen och mannen går in på Netto med den tomma påsen. Han tycker väl helt enkelt att det känns lite väl avslöjande pinsamt att gå omkring med en bultsax. Går hem och dricker en kopp kaffe till. Känner mig snuvad p.g.a. bakslaget på Drottningtorget, så jag tar stålhästen och cyklar ut (motvind) till loppisen på Sallerupsvägen. Efter fem minuter é jag trött på skiten och beger mig (medvind). Svänger på inpuls in på Zenithgatan, Sankt Knuts väg mellan de vackra norra och mellersta S:t Pauli kyrkogårdarna, S:t Knuts torg som nu är översållat av halvtrendiga fik och krogar, N.Parkgatan, Bajsrundellen, S.Parkgatan och så vidare ner till Marknadsbörsen nere vid Södervärn. Hittar ingenting men söker heller inget särskilt. Jo, jag hittar killen med brösten. Han står lutad mot en vägg, helt omotiverat, inne på loppisen med blicken i fjärran, "brösten" har han för dagen lagt på hyllan. Tid att bege sig hemåt. Inga prylar men ändå inte helt fruktlöst, har fått en lång skön runda, bra för aptiten och bra för sömnen.


Såg nyss på nyheterna, bilder från morgonens oväder över Malmö. Synd att man sov, för det såg ju fullständigt magnifikt ut. Och nu regnar det igen...