fredag 12 augusti 2016

Hallå hallå


En utflykt österut. Till det pittoreska Ystad, den fina sandskogen, den vackra strandpromenaden och så klart en fika på Fritidsbaren. Blir lite lack över att en kopp skedet bryggkaffe kostar tjugosju spänn. Men va fan, koffeinet behövs. Snirklar runt i sandskogen ett tag, man blir alltid lika förbluffad över snickarglädjen som utgör de otaliga sommarstugorna. Och doften... Hav, sand och tall. Hemåt över böljande landskap, en jäkla massa slott överallt. Malmö, Värnhem. Slinker inom Netto då jag ändå har vägarna förbi. Den flintskallige lilla mannen står vid en låda fylld av påsar med frysta kanelbullar, påse efter påse kastas ursinnigt i en vid båge över axeln ner i frysdisken. Det ser helt förryckt ut. Då jag står i kö (som é lång och långsam) till kassan, hör jag bakom mig en av kunderna fråga den lille flintskallige om han är arg på maten. Han gormar någon obegriplig rappakalja till svar. Arg är han visst, om det är på maten eller något annat är svårt att veta, men hans signum är att kasta matvaror, även då han sitter i kassan - jävligt otrevligt och irriterande. Och pöbeln börjar hopa sig nere i stan - Malmöfestival. Om jag inte minns fel har de väl kräftskiva på Stortorget så här första kvällen, sen är det langos och älgburgare för hela slanten och snart stinker hela innerstan av härsken frityrolja. Och i Malmös utkanter bränner skitungar bilar för fullt, tio stycken bara inatt hörde jag på nyheterna. De senaste tre, fyra kvällarna har en polishelikopter cirklat omkring, fram och tillbaks över områdena, man associerar till belägring. Skitungar på backen, snutar i luften och lantisar i city. Men här i vår lilla avkrok har vi det lugnt och skönt, nästan lite ödsligt. Tack för det.