fredag 18 augusti 2017

En tur till stan


Har ärende nere i stan så det är bäst att ge sig av tidigt innan villervallan tar fart - klockan är 09.30. Afrikanerna sitter redan på bänken i Rörsjöparken och ölar, i andra änden ut mot Drottninggatan ligger två lodisar, var och en på sitt håll, och sover i det våta gräset, däremellan en skolklass som spelar brännboll. Nere i stan donar kreti och pleti med sina tält och bodar, om ett par timmar är det i full gång, luften tjock av matos och härsken frityrolja. Fixar vad som fixas skall och...  Tja, det är ju fortfarande ganska lugnt, lite ödsligt, så jag tar en promenad längs Södra Förstadsgatan, förbi Triangeln, Systembolaget, Hemköp...  Slinker inom Myrorna, mest bara för att det var så länge sedan jag var där. Tjugo spänn för böckerna, på tok för dyrt för litteratur. Men cd-skivorna kostar bara en tia och det är mer lagom. Råkar genast bläddra fram "Henry´s Dream" och "The Good Son", vilket är ett lustigt sammanträffande då jag planerar att se reprisen av "20.ooo Day´s on Earth - Nick Cave", som kommer lite senare på dagen och som jag lyckades missa i tisdags. Men det är ju i stort sett omöjligt att missa något på svt, tre till fyra repriser hör till det vanliga. Nöjd med mitt fynd beger jag mig hemåt. När jag cyklar in på Skolgatan är jag nära att krocka med Ilmar Reepalu, som kommer flängande på sin hoj i full karriär. Rullar kvickt förbi Monbijouskolan, ungarna har rast och kakofonin är öronbedövande. Slår av på takten längs Kungsgatan. Tyst, fuktigt, allt verkar gå i slowmotion. Parkerar cykeln hemmavid. Blir sugen på sushi, sushi och en miso och styr stegen mot Samurai. Utanför Broderstugan står slam/skitsugarbilen och hela gatan stinker av avföring. det känns som om luften är full av E. colibakterier som säkert även letat sig in till Samurai och lagt sig över fiskbitarna. Vänder på klacken. Kommer inte på något vettigt alternativ, tappat aptiten, går hem. Kollar på den fiktiva "dokumentären" om Nick, tyvärr inte alls särskilt bra. Men aptiten har återvänt så jag får väl göra ett nytt försök med Samurai.