tisdag 8 augusti 2017

Rötmånad



Via Rörsjöparken kl. 08.30. Gänget av afrikaner har redan intagit ett par bänkar mot Kungsgatan till, men det har de ju gjort hela sommaren, från morgon till kväll. I korsningen ligger en skepnad på en annan bänk. Vederbörande har ett vitt lakan över sig, från topp till tå är han fullständigt dold i sin svepning. Scenen påminner om ett lik i en sjukhussäng, nästan lite kuslig. Ut på eftermiddagen tar jag samma väg i motsatt riktning. Den "avlidne" har pallrat sig iväg, kanske blivit väckt av allt stoj från ungarna i plaskdammen. Afrikanerna sitter kvar på sina bänkar och en bit bort skymtar jag "Hay hay". Kiosken har blivit målad vit, ett oemotståndligt underlag för klottrare och någon har redan varit framme och taggat 301 på baksidan. Upptäcker ett nytt litet kafé, Östra Kaffebaren, upp mot Värnhemstorget, strax innan Sweet & Cool. Ser ganska mysigt ut, god kaffedoft. Bra läge mitt emot busshållplatsen, konstigt att ingen tänkt på det förut. På plattan på torget ligger en snubbe på rygg i onaturlig ställning. Utslagen eller nerslagen? Förmodligen det förstnämnda då ingen verkar ta större notis om honom. Eftermiddagsfika framför tv´n som visar Bo Widerbergs "Barnvagnen", en ganska fånig film tycker jag men det tyckte man kanske inte 1963. Hur som helst är det trevligt att se gamla vyer över Malmö och Köpenhamn, annars är det mest allsång och Ernsts äckliga fötter för hela slanten. Lägger upp frukten jag fått med mig, gårdagens är redan möglig. Jävla rötmånad, man hinner knappt bära hem grejorna innan de ruttnar, mjölken surnar och karamellerna blir kletiga och klibbar fast i varandra.

SKATE MALMÖ STREET  till helgen, 11-13 aug.