tisdag 15 augusti 2017

Runt reviret

Och som alltid när det blåser i den här stan så gör det det från alla håll och kanter samtidigt, men fläktar skönt gör det. Redan vid lunchtid uppehåller sig en hel hord av missbrukare vid bänkarna på Värnhemstorget, ca. tjugofem stycken idag, faktiskt uppseendeväckande. Inget nytt fenomen men det har eskalerat. Beger mig österut. En gubbe stapplar över Föreningsgatan med en öppnad Sofiero 7,5 i näven, på väg att ansluta till anhopningen på andra sidan gatan skulle jag tro. Sallerupsvägen ut, till Kjollen som är närmsta korvkiosk. Lunchen blir en smal grillad i bröd för en tjuga - lagom. Tillbakamarsch via Nobelvägen - Celsiusgatan. Förbi det växande Kv. Spårvägen och det väl gömda Zeniths koloniområde. Har faktiskt aldrig varit där inne och kollat, men det får bli en annan dag. Soppkök med grillning i Rörsjöparken, mest för fattighjon så man kvalar väl in, men alla verkar vara välkomna. Små grupperingar av mer eller mindre medellösa sitter i gröngräset och picknickar. Stämningen är trevlig och gemytlig. "Den Lytte" haltar iväg med en kaffe (tur att det är lock på muggen) och "Hay Hay" sitter som vanligt och tjattrar med... Ja, vem som helst. Det är allt en snacksjuk liten dame, jag tror hon känner de allra flesta i kvarteret. Oset av grillade hamburgare doftar gott. Aptiten vaknar åter till liv, men eftersom jag kommer solo så avstår jag. Det är alltid någon som börjar slänga käft med en och vips så ska man behöva gå och hälsa på vederbörande var och varannan dag för all framtid. Fredriksbergsgatan - halvt uppgrävd. Man borde kanske gå ner till havet och leta efter Kim Wall, märklig historia det där. Men då måste man passera Malmöfestivalen och det vill man inte. Fånstirrar i en bokhylla på Stadsmissionen några minuter, går därefter över till Netto. En stor, gräsligt fet snubbe, fyller en hel korg med snacks och godis från fyndhyllan. En väldigt lång (närmare två meter) och väldigt smal tjej står och leker med sin mobil. En ostyrig liten vildbatting springer runt runt runt. Man kan befara en stundande hjärtattack. Bananerna är billiga. "Tanten som tar på en" vaggar fram längs Östra Förstadsgatan. Hon har en tunn sommarklänning på sig och ser ut som en ganska rar liten gumma, lite sorgsen, man tycker lite synd om henne. Den där tunna klänningen gör det lite extra obehagligt om hon ska till att krama en, men jag befinner mig på tryggt avstånd på andra sidan gatan. Hon stannar till utanför den syriska frisörsalongen, tittar begrundande in i lokalen ett litet tag och stegar sen målmedvetet in. Tja, pågarna kan ju knappast smita iväg när de står och klipper. Drar mig upp mot torget, utsocknes element har börjat strömma i motsatt riktning. Malmöfestivalen - suck. Och imorgon ska det visst vara 40 år sedan Elvis Presley dog, säger dom. Död knall och fall på skithuset. Tror inte ett ögonblick på det, jag är helt säker på att jag såg honom för några år sedan - på Fregatten. Slår ett öga på bildradion, en sengångare patrullerar sitt revir, tar sig fram i nåt slags rutmönster. Jag tycker det är något bekant över det.