onsdag 23 augusti 2017

Tji


Till Kirseberg. Visst fins det pittoreska små gränder med charmiga små gathus och en veritabel skog av stockrosor och klängrosor, men det mesta är ganska sunkigt, nedslitna byggnader, en och annan chabbig pizzeria, ett fik som bara utstrålar tristess, falafelhak som stinker härsket, Netto. En av de få ljuspunkterna är väl Mässingshornet som ju faktiskt är ett väldigt trevligt etablissemang. Målet var Emmaus men tji, de visar sig ha slagit igen. De har väl lagt allt krut på sin nya butik nere på Södra Förstadsgatan. Var inom där häromdan, blev förvånad över att priserna fortfarande var tämligen snälla, men chansen till fynd var nog större när Emmaus låg på Kirseberg. Vänder tillbaka. Hittar en liten "butik" på Lundavägen, mitt i mot gamla vattentornet, som kallar sig loppis, de erbjuder även flytthjälp och städhjälp. Har bara hunnit lyfta ena benet över tröskeln när jag får frågan: -Kan jag hjälpa dig? Undrar om jag gjort olovligt intrång eller om killen bara är lite övernitisk/frustrerad av sysslolöshet. Tittar runt bland lumpen, det mesta ser ut att komma från tippen eller övergivna vindsutrymmen, rostigt, trasigt. Frågar vad en halvfull burk skruv kostar. Killen får gå iväg till bakrummet och fråga, jag gissar på att de talar albanska. "- Hundrafemtio kronor." ?! Dubbelt så dyrt som t.o.m. Beijers. Kollar runt bland hyllorna, killen följer efter mig. Kollar in hyllan med cd´s och dvdfilmer, killen står bakom mig. Han säger: "det är dvdfilmer". ?! Jag börjar bli irriterad. Först när jag frågar om han tror att jag ska stjäla något lämnar han mig i fred. Tittar vidare, bara "Absolute Summer Hits" och sånt, deprimerande. Rotar bland några gamla tavlor, kanske en fin ram - nää. Kan inte låta bli att fråga om de har någon Kandinsky. När geniet går iväg för att fråga passar jag på att gå där ifrån.



Gör en avstickare till Östervärnsängen. Två brudar plockar björnbär strax intill Södra Bulltoftavägen, någon annan plockar något annat, en och annan som rastar sin hund. Ängen är riktigt välbesökt idag, men så är det också en fin och solig dag. Tyvärr är det mesta utblommat, fortfarande frodigt men enahanda, mest gula blomster. Hur som helst, tänk vad naturen är underbar.



Mot Värnhem via Höstgatan. Stannar till och kollar bokbordet utanför Östervärns Antikvariat - Joseph Conrad och Faulkner, Derrida, Søren Ulrik Thomsen och Rilke, "Anarkismen" av Daniel Guérin väcker ungdomsminnen till livs. Vågar inte gå in, vet att det skulle ruinera mig och jag behöver pengarna till mat. Mobiliserar min karaktär och skyndar vidare till Hemköp. Krossad tomat.